Skip to main content

Inleiding

Welkom bij deze unieke en bijzondere gelegenheid om de inhoudelijke studie van mijn opleiding verder te verkennen. Hier krijgt u de kans om de diepgang en veelzijdigheid van het curriculum grondig te ontdekken en te ervaren. We nodigen u van harte uit om samen met ons mee te duiken in de rijke materie die mijn ontwikkeling te bieden heeft. Dit is niet alleen een kans om nieuwe kennis op te doen, maar ook om waardevolle inzichten te verwerven en actief betrokken te raken bij het groei en  leerproces. Laat u inspireren door de diverse onderwerpen die aan bod komen en ontdek op welke manieren mijn groei u kan helpen in uw persoonlijke en professionele ontwikkeling! We kijken ernaar uit om samen deze ontdekkingsreis te maken!

Leerjaar 1

Overal waar opgevoed wordt, kan de pedagoog actief zijn, niet alleen in de thuissituatie van kinderen en jongeren, maar ook in instellingen waar met en voor kinderen en jongeren gewerkt wordt. Voorbeelden hiervan zijn in de opvang, school, ziekenhuizen, religieuze instellingen, het sportveld, de jeugdhulp, de media, overheden en de cultuursector. Hij is ook werkzaam in de ondersteunende en preventieve hulp en zorg en is betrokken bij intensieve behandelingen binnen institutionele contexten. Afhankelijk van de positie die de pedagoog inneemt in een van de beroepscontexten, richt hij zich op individuele of groepen kinderen en jongeren, op ouders en mede-opvoeders (bijvoorbeeld vanuit een Centrum voor Jeugd en Gezin of een wijk- of gebiedsteam). Tevens richt hij zich op collega-professionals die met kinderen en jongeren werken.

Opvoeding

Opvoeding vraagt geduld, liefde en betrokkenheid. Communicatie en duidelijkheid zijn essentieel voor een veilige omgeving waar kinderen kunnen groeien en leren.

Orientatie

Een sterke relatie bevordert zelfvertrouwen en emotionele ontwikkeling, essentieel voor een gezonde opvoeding en positieve interacties in het dagelijks leven.

Relatie

Een sterke relatie is essentieel voor ontwikkeling; het bevordert vertrouwen, communicatie en de emotionele groei van kinderen en jongeren.

ontwikkeling

De zelfdeterminatietheorie benadrukt het belang van autonomie, verbondenheid en competentie voor optimale motivatie en ontwikkeling in pedagogische omgevingen.

Leerjaar 2

Een van de grondleggers van de Nederlandse pedagogiek, Helena Stellwag (1902-1996), omschreef de taak van de pedagoog al in de vorige eeuw als die van ‘vertegenwoordiger van het kind en de jongere’. Kansen voor opgroeien en opvoeden worden ook beïnvloed door beleidskeuzes in politiek en samenleving. Vanuit zijn kennis over opgroeien en opvoeden stimuleert de pedagoog daarom een gunstige pedagogische leer- en leefomgeving en een positief opvoedklimaat in de Nederlandse samenleving. Dit doet hij in zijn dagelijkse werk niet alleen op microniveau, maar ook op meso- en macroniveau. Hij onderzoekt pedagogische vraagstukken die leven in de samenleving en doet naar aanleiding daarvan aanbevelingen voor het optimaliseren van opgroeien en opvoeden. Hij verduidelijkt welke voorwaarden en condities opgroeien en opvoeden bevorderen. De pedagoog heeft een signalerende, adviserende en ondersteunende taak ten aanzien van het beleid van organisaties die van invloed zijn op het leven en leren van kinderen, jongeren, gezinnen, onderwijs, opvang en gezinsvervangende instellingen. Het kan hierbij gaan om het beleid van landelijke en lokale overheden, culturele en maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Pedagogen zijn bijvoorbeeld betrokken bij de totstandkoming van wetgeving, het ontwerpen en inrichten van woonwijken en de invulling en het gebruik van de openbare ruimte.

groei

Groei is essentieel voor ontwikkeling. Het stimuleert leren, veerkracht en zelfstandigheid. Ondersteun kinderen bij hun unieke groeiprocessen met liefde en begeleiding.

Handelen

Socialisatiefiguren spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van individuen, beïnvloeden gedrag en normen door directe interactie en voorbeeldgedrag.

Contexten

Onderwijs moet aansluiten bij opvoedingcontexten, waarbij samenwerking tussen ouders en leerkrachten cruciaal is voor de ontwikkeling en ondersteuning van leerlingen.

Relatie

In het onderwijs is een sterke relatie essentieel voor effectieve communicatie, betrokkenheid en het bevorderen van een positieve leeromgeving.

Leerjaar 3

De pedagoog onderzoekt zijn eigen werkhouding en de werkwijzen en methoden die hij inzet bij het ondersteunen van opgroeien en opvoeden op mogelijkheden tot verbetering. Een pedagoog blijft zich op de hoogte houden van de nieuwste nationale en internationale maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen wat betreft opgroeien en opvoeden. Hij houdt zijn kennis actueel met nascholing zodat hij kan meebewegen met veranderingen in de samenleving en met daarin verschuivende behoeften, normen en waarden. Zo kan hij zijn wijzen van werken blijven verantwoorden. Hij heeft een eigen visie op de identiteit en de meerwaarde van het beroep. Zijn leren en zijn waardenoriëntatie (Naber & Van Goor 2014) stemt hij af met zijn collega’s en andere medeprofessionals. Met beroepsgenoten reflecteert hij op gangbare theorieën, handelingsstrategieën en op zijn manieren van werken en samenwerken. Hij is steeds op zoek naar nieuwe kennis, inzichten en visies ter verbetering van de eigen professionaliteit, zijn beroepsorganisatie(s) en het beroep. Hij doet dat in zijn dagelijkse beroepspraktijk samen met collega’s binnen de eigen organisatie, met andere jeugdprofessionals en in samenspraak met kinderen, jongeren, ouders en mede-opvoeders. De pedagoog doet onderzoek naar (de kwaliteit van) het pedagogisch handelen. Hij is aanjager van en partner in praktijkgericht onderzoek om zijn professie continu te verbeteren in regionaal, nationaal en internationaal verband.

emancipatie

Een emancipatorisch leer- en leefklimaat bevordert zelfstandigheid, kritische reflectie en gelijke kansen voor alle leerlingen, wat essentieel is voor hun ontwikkeling.

Kritisch

Het pedagogische perspectief van de kritische professional richt zich op reflectie, sociaal bewustzijn en het bevorderen van gelijkheid in onderwijs.

actie

Het pedagogische handelen binnen organisaties is cruciaal voor het creëren van een ondersteunende leeromgeving en het bevorderen van ontwikkeling en welzijn.

verbinding

Een effectieve pedagogische aanpak vereist afstemming met organisatiebeleid, waarin samenwerking, communicatie en ontwikkeling centraal staan voor een optimale leeromgeving.

leerjaar 4

Het Landelijke opleidingsprofiel Pedagogiek is een generiek profiel. Dat wil zeggen dat alle bacheloropleidingen in het hoger beroepsonderwijs in Nederland die pedagogen opleiden, gehouden zijn aan dit profiel. Daarmee voldoen alle opleidingen aan dezelfde standaard. De in het profiel beschreven werkzaamheden en competenties zijn relevant voor elke pedagoog als aankomend professional, ongeacht het werkveld waarin hij met kinderen en jongeren werkt.

Afstudeer

Dit onderdeel kan gedownload worden en toont mijn profiel als hbo pedagoog binnen het onderwijs bij afstuderen.

Portfolio

Startportfolio 

Eigendom van:  


Benjamin Simon Herbold

Mbo-college: Albeda Rotterdam

FEB 2021

 

Inhoud

 

Blad 1: Persoonlijke levensverhaal, motivatie opleiding pedagogiek

 

Blad 2: Overzicht werkervaring

 

Blad 3: Overzicht scholing, cursussen en trainingen

 

Blad 4: Leer, leef kwaliteiten

 

Blad 5: Persoonlijk ontwikkelingsplan

 

Blad 6: Leer arrangement 1e studie jaar

 

Blad 7: Terugblik op de introductiedagen

 

Blad 8: Vriendenboek

 

 

Blad 1          Persoonlijke levensverhaal. motivatie opleiding pedagogiek

 


Persoonlijke levensverhaal,

 


 

Mijn eigen leer en leefklimaat (ecologische achtergrond) heeft vele dalen gekend. Ik ben uit de drie kinderen de enige die nog realistisch hierover kan schrijven. Ik kom uit een dogmatische religieuze opvoeding waar vrije wil, keuze en zelfbeeld onvolledig ontwikkeld was. Heb daar jaren voor moeten zwoegen en dragen om een mooi toekomst zelfstandig op te bouwen zonder, dan wel geringe contacten uit familie daaraan over te hebben gehouden.

 

Mijn leerklimaat begon stroef hierdoor, maar naar mate van het loskomen uit mijn opvoeding kon ik mijzelf meer inwikkelen.

 

Tussen de schoolperiodes kan ik overige werkzaamheden ook verwezenlijken omdat dit voornamelijk oproep en of zzp werkzaamheden zijn. Mijn focus was vroeger gericht op de toekomst alles aannemen wat er te behalen viel. Ik was niet bezig te socialiseren met anderen en eerlijk gezegd had ik het al vrij druk met werken, school, en al het overige werk want ik had al twee of drie banen.

 


 

Visie op pedagogiek,

 

Op het moment dat mijn eerste les begon, realiseerde ik mij gelijk al dat er aan mij geknutseld gaat worden in mijn kennis, attitude en ervaring waar ik ruimte voor heb ingericht. Dat wil zeggen dat pedagogiek een proces is wat nooit stopt. “ Je bent nooit oud om te leren “ is een van de uitspraken wat weer realiteit is. Ik vindt het namelijk al mooi om de jonge generatie te horen in hun visie, en er voor open te staan om te begrijpen waaruit zij hun strekkingen halen. De maatschappij en politiek is hier een goed voorbeeld in. Mijn visie op pedagogiek start bij de aanpak, omgangsnormen en waarden van de mens. Wanneer wij realiseren hoe uniek we zijn op de aarde, en met onze talenten op maat een bijdrage kunnen leveren op ieder bevolkingsniveau, onze veiligheid en leefklimaat. Veranderingen vloeien voort binnen de opvoedingen op gebieden wat we hebben ( aan ) geleerd of in de meeste gevallen wellicht af willen leren binnen de gezinnen. Daaruit ontstaan nieuwe generatie met andere visies. Denk aan “Black life Matters” , of de groei hoe we binnen de samenleving kijken naar homogene veranderingen onder de mensheid in sekse en geaardheid. Hoe ik kijk naar leer-pedagogiek is divers. Ik weet dat literatuur bijdraagt aan de wijze hoe we kunnen denken hoe we onze pedagogiek toepassen. Maar de intrinsieke motivatie kan volgens mij ook al genetisch aangelegd zijn. Daar stuiten we op een verbogen mysterie, een voorbeeld zijn mijn kinderen. Natuurlijk zijn er talloze invloeden die mijn kinderen meekrijgen, meedoen, overnemen etc etc. Maar het blijft feitelijk wel zo dat mijn beiden kinderen enorm uiteen liggen. Ik vindt dat alleen maar mooi, en weet dat ook hierin mijn eigen pedagogische aanpak door mijn kinderen dagelijks beïnvloed wordt.  

 


 

Motivatie,

 


 

Voor de zomervakantie van 2017 is er intern besproken in het team hoe we de opleiding van 2017-2018 in gingen richten. Daarbij heb ik aangegeven een SLB-functie uit te voeren. Dat is mij nu 2019 SLB gegund. Ik heb in dit tijdsbestek gemerkt dat ik in voorgaande jaren het onderwijs te zwart-wit heb uitgevoerd. Omdat ik probeer de lessen zoveel mogelijk realistisch naar de praktijk in te richten ben ik erachter gekomen dat er een verschil is ontstaan in het: ”onderwijs zijn” en beroepsgericht onderwijs geven. “Onderwijs zijn “heeft mijn visie op bepaalde manieren van omgang en lesgeven veranderd. Ik ben altijd van mening geweest als ik de wijze hanteer alsof de studenten werknemers zijn, sluit ik naadloos aan de verwachtingen van de werkelijkheden. Maar dat is niet zo, tenminste. De werkelijkheid is nog een brug te ver voor de meeste, omdat ze nog moeten leren. Dat leerproces heeft tijd en aandacht nodig. Ik merk dat een vernieuwde aanpak van begeleiden de voorkeur heeft in plaats van sanctioneren. Wij als opleiding gebruiken veel sancties om de student in het gareel te houden. Maar ja, als ik zie dat de studenten dit niet waarderen, of zitten te worstelen omdat wij zo nodig moeten straffen ben ik toch eens gaan nadenken. Het is makkelijk voor ons, maar moeilijk voor de student. De student moet van ons begeleiding krijgen, dat betekent dat wij ons moeten aanpassen aan de wijze waarop een student bereid is iets te kunnen leren. Wij sturen vaak genoeg studenten uit de lessen omdat zij hun spullen niet op orde hebben, of hun huiswerk. Maar we laten ze dan aan hun lot over, ofwel de SLB moet het oplossen. Ik weet dat we begeleiding moeten bieden, maar ze de tijd ontnemen om iets te leren is niet de richting wat wij als onderwijs in moeten gaan. Ik geloof dat alle tijd waar een student recht op heeft, wij dat niet moeten ontnemen maar optimaal moeten benutten om ze iets over te kunnen brengen.

 

Er zijn zat alternatieve maatregelen om ze binnen te houden en in de les leerbaar te maken. Enkel wanneer een student de les grofweg verstoort zal hij eruit moeten, want dan staat het leerproces stil voor de hele klas. Ik ben tegenwoordig in gesprek wat ik wil in de toekomst, en heb daar ook goed over nagedacht. Ik heb genoeg ervaringen opgedaan om de combinatie theorie-praktijk te kunnen bieden.

 

Ik zie deze opleiding als een nieuwe uitdaging, waarin ik de student kan begeleiden op de momenten dat zij theoretische moeten behappen. Een zoektocht naar hunzelf is de fase waarin ze op dit moment in leven. Wie ben ik?, hoe zien anderen mij? Waardeer ik mijzelf?.k weet nog wel dat als wij vroeger ons best deden bij Duits, wij het laatste kwartier een spelletje mochten doen. Dat principe wil ik dit ook proberen maar dan als beloning op een leuke les, waar we lol hebben en dingen doen waar we wat aan hebben, wat verduidelijking biedt op de theoretische kennis wat hun vergaren. Het gaat mij niet zo zeer hoe cognitief een pupil is, maar de ( onder de zee ) houding van de pupil ( levensfase )

 


 

Als mentor heb ik een verantwoordelijke rol. Ik signaleer afwijkende indicatoren in het leer en leef proces van een pupil. Daarom pas ik differentiëren op maat zoveel mogelijk toe, zodat de studenten op de volle breedte persoonlijke kwaliteiten kan door ontplooien. Daarbij is het een must om pedagogisch onderlegd te zijn. Het ecologische leefklimaat van een student speelt een grote rol, ik denk gelijk aan de Pyramide van Maslow. Waarbij de prioriteiten van een adolescent divers zijn, maar in de basis veelal gelijk aan die van ons. Waar kan ik een rol in nemen?

 

 

Blad 2

            Overzicht werkervaring: betaald werk / vrijwilligerswerk / thuiswerk / hobby's

 

 

 

Welke beroepen/

functies/ activiteiten

Naam en omschrijving bedrijf, afdeling, werkplek

Welke taken heeft u gedaan?

Wat heeft u gedaan, gemaakt, etc.

Wat heeft u geleerd? Welke competenties heeft u ontwikkeld in relatie tot het beroep van docent?

Dit mag in eigen woorden!

Aantal uren per week

Aantal jaren, wanneer?

 

 

 

 

 


 

2017                    Na enkele jaren bezig te zijn geweest in mijn eigen bedrijf, ben ik gestopt. Ik ben sinds 2017 manager bij een bedrijf in Rotterdam. Ik ben bezig de bedrijfsvoering en de vereisten, zoals keurmerken en structuur vorm te geven. Daarbij het aansturen van de werkprocessen en verantwoordelijkheden. Personeel begeleiden, aannemen, leads voordragen.

 


 

2015                Eigen onderneming beveiliging. Ik ben in de loop van de jaren zelf begonnen met een eigen beveiligingsbedrijf. Daarin heb ik mensen aan het werk kunnen krijgen op verschillende plekken. Ik leerde hierin organisatorisch te werken om een bedrijfsvoering goed uit te voeren. Ik liet het verlonen door een payroll gebeuren, verder deed ik de rest zelf inclusief boekhouden.

 


 

2009    - heden;          Instructeur/ docent beveiliging Albeda. Daar stond ik dan met mijn ervaring, maar wel met de juiste! Ik kreeg de mogelijkheid om studenten iets te leren. Dat is nog steeds de mooiste werk wat ikzelf heb gedaan. Ik moest als proef een lesje voorbereiden voordat ik aangenomen werd, totaal onervaren deed ik dit. Ik werd gemonitord gedurende mijn beginperiode en begon vrij snel aan mijn BVE-bevoegdheid. Gedreven dat ik was ronde ik dit vrij snel af met een mooi eindportfolio. Gedurende mijn jaren in mijn werk ben ik gegroeid, en heb ik de competenties die nu weer terugkomen leren kennen, en geprobeerd daarin te groeien. In 2019 mijn PDG behaald: “Pedagogisch, didactisch bekwaamheid “tot docent.

 


 


 


 

2008                    Beveiliger op school. In de loop van de jaren ben ik mijn eigen huisje boompje beestje gaan creëren. Hierin was ik op zoek naar een dag baan. Beveiliging is voornamelijk in wisseldiensten en in de nachten en of weekenden. Ik zocht naar stabiliteit in mijn eigen leven om met dat als fundament verder aan de toekomst te werken. Ik werd aangenomen op een Albeda college. Ik ontdekte al vrij snel dat met jeugd omgaan erg fijn was. Toch de serieuze kant van mijzelf, en de uitdaging om jongeren zo ver te krijgen dat er sprake was van respect. Ook in de samenwerking met de locatie manager kreeg ik de juiste waardering terug. Dat ging zover dat ik uitgenodigd werd om te solliciteren binnen het onderwijs als instructeur. Die kans greep ik met beide handen aan.

 


 

1998                Mijn eerste stageplek in de beveiliging in eigen stad Lelystad. Ik had al een rijbewijs in bezit dus ik kreeg de taakomschrijving als mobiele surveillance om controlerondes en alarmopvolging te leren. Ook daar werd ik aangewezen op zelfstandigheid, ik reed immers alleen. Dit ging mij goed af en ik voerde mijn taak goed uit. Een grote verantwoordelijkheid als je het bekijkt, want je draagt zorg op andere en hun eigendommen.

 


 

1998                Evenementenbeveiliger, ik rolde eigenlijk vrij snel in deze oproep functie. Ik ben ook gedreven in deze branche, want ik wilde alle takken proberen te doorlopen om ervaringen op te doen met als uitzicht te kijken wat het beste bij mij past. Voornamelijk de mensenkennis was ik geïnteresseerd in. Ik ben van mening geweest dat ik mensen kan helpen als ik met mensen kan omgaan. Mijn taken was te zorgen op een warm welkom van de bezoekers, hun een veilige omgeving bieden en zorg te verlenen waar nodig was, maar ook leren optreden indien dat in een risico situatie nodig was.

 


 


 

1997                    Nationale reserve, defensie. Ik ben vrijwillig toegetreden in defensie als reservist omdat ik het gevoel had dat ik mijn eigen identiteit wilde ontwikkelen. Ik wilde mijn eigen visie en ervaring opdoen door de wijze waarop wij getraind werden. Aspecten die daar aan bod kwamen was samenwerken, teambuilding, doorzettingsvermogen, leiderschap, bewust van je eigen ontwikkelingen in een werkveld waar je veel moet doen en luisteren wat anderen je te vertellen hebben. Van huis uit was ik net losgekomen van het ouderlijk gezag, en was bezig op mijn eigen voeten te belanden, mijn eigen boontjes te doppen. Daarom wilde ik een combi van mijn opvoeding thuis en defensie. Ik was van mening dat ik mijzelf aan het trainen was om een serieuze maar strikt aan de normen en waarden persoon te worden. Ik wilde dit uitdragen aan mijn omgeving en de toekomst.

 


 


 


 

1992                Drukkerij Casparie. Ik ben op jonge leeftijd al begonnen met werken. Op mijn 12e heb ik vrij snel de werkelijke verantwoordelijkheden van werk geleerd. Zoals puntionaliteit, zelfstandigheid, flexibiliteit, vooruitstrevend, leergierig. Ik werd op de werkvloer eigenlijk pedagogisch opgevangen door collega’s. Leren samenwerken was de grootste uitdaging. Ik ben als hulpje op de werkvloer geklommen naar een volledige gediplomeerde 4-kleuren coldset illustratie drukker. Dit heb ik te danken aan de doorzettingsvermogen en de leergierigheid van mijzelf. Op vrije jonge leeftijd al vrij snel in de volwassen wereld.

 


Blad 3         Overzicht scholing, cursussen en trainingen                                                                           



Schrijf in het schema welk regulier onderwijs, cursussen en trainingen u heeft gevolgd. In dit overzicht vult u in welke diploma's u heeft gehaald en welke opleidingen, ook al is dit slechts een jaar, u gedeeltelijk hebt gevolgd.


Regulier onderwijs:

Naam school, cursus of training; welke richting; welke vakken?

Hoeveel tijd op elke school?

Diploma of bewijs van voltooiing.


Cursussen, trainingen (ook cursussen voor hobby en vrije tijd die u in enige mate relevant acht):

Waar (in welke setting) heeft u de cursus gevolgd? Bijv. via werk, uitzendbureau, vereniging, buurthuis, kerk, etc.

Wat was de inhoud van de cursus?

Hoeveel dagen/weken/maanden duurde de cursus, in omvang en doorlooptijd?

Heeft u een bewijs of diploma gehaald?

Begin met uw meest recente ervaringen: van nu naar vroeger!

 

 

 
 
 


 


 
 

Blad 3

            Overzicht gevolgde scholing en/of trainingen

 

Naam school/onderwijs


Richting, vakken

Periode

Diploma / Bewijs

 (ja of nee)

PDG HVU

Pedagogisch, didactisch getuigschrift

2019

Ja


BOA certificaat


Boa buitengewoon opsporingsambtenaar


07-2017


Ja

Deelcursussen beveiliging/ Svpb certificaten.

Agressietraining, leiderschap, Praktijkbegeleider, Rollenspeler SVPB , surveillant CBT SVPB


2008-2015


Ja

 


BVE Fontys

 

BVE instructeur

 

2010-2011

 

Ja

 


Particuliere beveiliging

 

Beveiliger algemeen


1998-1998

 

Ja

 


HAVO


Nederlands, Engels en letterkunde, wiskunde B , scheidkunde, handelswetenschappen en recht.

 

1996-1998

 

Ja



MAVO


Nederlands, Engels, wiskunde, natuurkunde, economie, biologie D niveau.


1994-1996



Ja



 

Blad 4          Leer , leef kwaliteiten 


Vergelijk op blad 4 welke competenties en gedragsindicatoren zijn opgedaan in welke werk- en leerervaring. Geef voorbeelden waarin je de rol had en koppel dit met de doelgroepen waar je hier voor opgeleid wordt (mbo dus) Geef daarbij aan wat je taak was, wat je deed in het dagelijkse werk en waartoe dit leidde bij je cursisten.


Voor het invullen van uw eigen (werk)ervaringen, denk aan:

De taken die u heeft uitgevoerd;

Waar u dit heeft gedaan, organisatie/bedrijf en functie;

Wat u precies deed (ook bij functieveranderingen of meerdere functies binnen de organisatie/bedrijf);

Welk product u heeft gemaakt of welk resultaat u moest behalen;

Welke hulpmiddelen en instrumenten u gebruikte;

Of u zelfstandig en/of onder leiding werkte;

Welke specifieke competenties u hierbij in welke mate heeft ontwikkeld.


U hoeft niet alle indicatoren uit het linke vak apart te behandelen. U kunt de situatie beschrijven waarin u de competentie indicatoren heeft toegepast, en kunt daarna eventueel de relevante indicatoren aangeven. Probeert u de complexiteit van die werksituatie aan te geven. Hieronder geven we een paar voorbeelden van ervaringen en de manier waarop ze kunnen worden beschreven.




Bijlage 3: Zelfanalyseformulier / Kolb leermethode

Kolom 1: Betekenis / belang

Lees de ‘Beschrijving competentie’ en neem de velden onder ‘Indicatoren op niveau 3’ door.

Geef in het vak achter ‘Betekenis/Belang’ in enkele zinnen antwoord op de vragen die daar staan.

Kolom 2: Sterkte / zwakte

Geef in de eerste kolom achter iedere indicator aan of je jezelf sterk of zwak vindt op dat gebied. Probeer behoorlijk zwart/wit te zijn om tot een scherpe analyse van jezelf te komen. Schaal jezelf bijvoorbeeld in met plus / min / neutraal.

Kolom 3: Verder leren / ontwikkelen

Geef in de tweede kolom aan m.b.t. welke indicatoren je jezelf verder wilt (of moet) ontwikkelen.





Verslag;

Deze uitspraken verschaffen een globaal inzicht in de werkstijl van Ben in zijn aanpak van activiteiten, relaties en beslissingen beter te kunnen begrijpen.

Omgang met anderen

Ben heeft een goed gevoel voor humor en komt vaak sprankelend voor de dag. Hij kan charmant en stimulerend gezelschap zijn en zal vaak anderen door zijn aanstekelijke persoonlijkheid enthousiast maken om aan zijn projecten deel te nemen.

De kans is groot dat hij gaat rebelleren of nukkig wordt, wanneer mensen zijn plannen dwarsbomen of hem onder druk zetten. Hij is onconventioneel in zijn aanpak en vindt het leuk anderen te motiveren om bovengemiddeld en boven verwachting te presteren. Hij houdt van het vrije leven en gaat iedere dag weer op zoek naar afwisseling. Hij zal bij zijn collega's allerlei onconventionele mogelijkheden introduceren, hoewel velen die in eerste instantie volkomen onpraktisch zullen vinden. Ben, een creatieve denker, is meestal warm, enthousiast en vol zelfvertrouwen over zijn eigen capaciteiten. Door

Zijn gevatheid en interessante manier van converseren is hij stimulerend gezelschap.

Ben geniet van verschillende bezigheden en een verscheidenheid aan mensen.

Het geeft hem een kick om onverwachte en ongewone dingen te doen. Hij is een pionier en een goede onderhandelaar en manager. Hij gaat creatief om met sociale contacten en beschikt daardoor over een grote kennissenkring. Hij is zeer goed in netwerken. Wanneer een project dit nodig heeft, onderneemt Ben onmiddellijk actie om mensen bij elkaar te brengen om over oplossingen te onderhandelen. Hij kan zich er soms erg aan storen als anderen fouten maken. In zo’n geval kan hij zijn ergernis duidelijk kenbaar maken. Ben vindt het erg belangrijk om anderen bevestiging te geven en ook om zelf bevestiging te krijgen. Zijn plezier in het leven werkt vaak aanstekelijk voor anderen. Hij heeft een groot

Aanpassingsvermogen en kan daardoor in verschillende rollen uitstekend functioneren. Hij weet wat een bepaalde werkgroep specifiek nodig heeft en kan daar perfect op inspringen. Hij kan met zowel collega's als leidinggevenden in discussie treden, maar zal nooit lang ergens boos over blijven. Zijn scherpzinnigheid, warmte en begrip voor anderen maken het voor Ben gemakkelijk om het leven met veel vertrouwen tegemoet te treden. Hij is zeer doeltreffend in een leidinggevende rol en goed in staat anderen te overtuigen van de waarde van zijn visie. Hij stelt kritische opmerkingen over zijn persoonlijke kwaliteiten niet op prijs, aangezien hij die opmerkingen opvat als een aanval op zijn integriteit.

 

Waarde voor het team


Ieder persoon brengt in zijn of haar werkomgeving een unieke combinatie van talenten, eigenschappen en verwachtingen in. Voeg aan deze lijst andere ervaringen, vaardigheden of kwaliteiten toe die Ben bijdraagt. Maak de belangrijkste punten van deze lijst kenbaar aan andere teamleden.


Ben als teamlid:


● Bevordert ideeën met, door en voor anderen.

● Zorgt voor een creatieve bijdrage.

● Heeft een ver- en vooruitziende blik.

● Trekt bestaande methoden in twijfel als hij vindt dat deze ontoereikend zijn.

● Kan verscheidene functies tegelijkertijd vervullen.

● Voegt door zijn intuïtie spanning en opwinding (en onvoorspelbaarheid) toe aan het team.

● Kan snel resultaten boeken door goed prioriteiten te stellen en actie te ondernemen.

● Houdt ervan zich in het heetst van de strijd te begeven.

● Stimuleert anderen om de strijd aan te gaan.

● Weet dat niets onmogelijk is.










 


   

 

2. PEDAGOGISCH COMPETENT



Beschrijving competentie

De pedagogisch competente creëert een veilige leeromgeving in de omgeving. Zo’n persoon zorgt er bijvoorbeeld voor dat studenten:

Weten dat ze erbij horen en welkom zijn

Weten dat ze gewaardeerd worden

Op een respectvolle manier met elkaar omgaan

Uitgedaagd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar

Initiatieven kunnen nemen en zelfstandig kunnen werken

Hun affiniteiten en ambities leren ontdekken en op basis hiervan keuzes kunnen maken met betrekking tot ontwikkeling fases van anderen.


Betekenis /

Belang

De belangen van een goede pedagoog in mijn beroep laat zich zien binnen het contact tussen docent – adolescent. Dit kan vanuit de lesomgeving zijn, maar ook binnen een gerichte samenwerking mentor – student. Er zijn voor mij daarin twee verschillen. Het is van belang dat je als pedagoog een goede begrijpbare wedezijde contact en band hebt. Dit is het fundament van ieder beroep. Het gevoel dat je de medemens begrijpt, accepteert. Maar bovenal rekening houdt met differenties.




Indicatoren op niveau 

Sterk / Zwak

(+    ±     -)

 

Eigen verwoording competentie

Twee voorbeelden competentie

De pedagoog sluit aan bij leefwereld van studenten:

houdt rekening met verschillen tussen studenten in sociaal, emotioneel en cultureel opzicht

 

+-

 

 

+-

Omdat de student een omgeving betreedt waarbij pedagogische begeleiding geboden wordt zijn wij de 2e of 3e habitat waarin de student zich veilig kan voelen”

“Om te kunnen begrijpen in welke leefomgeving zij zich bevinden is het belangrijk zelf genoeg kennis te bezitten, door theoretische boeken maar ook veel in gesprek blijven met de studenten”

“Er zijn wellicht vele hulpmiddelen om mijzelf bagage te geven om mij meer in de student te kunnen verplaatsen”

“Ik heb op mijn werk gevraagd of ik SLB kan worden van een klas, met als reden dat ik tweezijdig met een student bezig kan zijn”

 “Wel leer ik de verschillen te ontdekken doordat ik nu meer achter de schermen individuele aandacht heb voor de studenten”

“Door ervaringen in mijn beroep als manager/beveiliger “ ben ik zelf veel in contact met mensen, dit doe ik nu al bijna 20 jaar” “Daardoor leer ik de verschillende kanten van de mens kennen, en kan ik dit toepassen op school”

De docent waardeert de inbreng van studenten en is nieuwsgierig naar hun ideeën:

Maakt in zijn pedagogisch handelen een goed gebruik van verschillen tussen studenten

Helpt studenten bij de ontwikkeling van hun beroepsidentiteit

gebruikt op systematische wijze de input van studenten in het onderwijsleerproces

++

 

 

+-

 

 

+

 

+

“Door de student eerst naar hun beginfase te laten kijken, zowel cognitief als hun houding, kan de student zelf herkennen vanaf welk punt en op welke punten hij of zij zich verder kan ontwikkelen. Omdat ik zelf uit hetzelfde beroep kom wat hun willen bereiken leer ik ze student zijn, waarin fouten niet bestaan, maar leerprocessen die een identiteit creëren binnen hun beroep.

Bij het behalen van doelen, of in het proces sta ik open voor veranderingen, en laat ik de student meedenken in de vorm wat hun prettig en leerzaam vinden.”

Na mijn PDG heb ik de basis doorgevoerd in mijn lessen”, Dat wil zeggen dat ik buiten mijn basis lessen voorbereid, voorwaardes maak, feedback en reflectie en ga zo maar door”

“Toch wil ik de student centraal hebben staan, door binnen de door mijn aangegeven werkkaders te werken aan hun gedrag, wie ben ik hier op school, en wat mag ik betekenen in mijn toekomstige werk wat ik wil bereiken?”

“Mijn voorbeeld is de student de vrijheid geven, geen voorwerk vanuit mijzelf, maar uitdagingen creëren die zij ook zo zien.” Als ik alles voordoe en of voorzeg dan behalen we geen hoge resultaten, maar kopieergedrag”

“Ik geef ze de bouwstenen, en ben hun handleiding waarop ze kunnen vertrouwen, wel moeten ze zelf gaan bouwen”

De Pedagoog brengt eigen opvattingen in verband met de pedagogische werkgebied.

 

De pedagoog…

 Is zich bewust van de eigen beroepsopvattingen, waarden en normen en laat dat merken aan studenten en collega’s

kan zijn pedagogische opvattingen en de gekozen aanpak verantwoorden en maakt daarbij gebruik van relevante theoretische en methodische inzichten

 

 

+-

 

 

 

 

+-

“Een docent moet kennis hebben van het beroep wat een student wil bereiken, dit staat los van de te behalen cijfers ” “Studenten zijn gericht wat ze willen worden en welke waarde zij hieraan hechten. Wij proberen die overtuigingen vanuit het beroepskader te vertalen in maatschappelijke aanvaardbaarheid” Als ik het vak wat ik bied begrijp, kan ik meehelpen dat de student het belangen accepteert, ik doe niet wat ik weet maar wil ook bewust bekwaamheid uitstralen.”

“Door verschillende stijlen en les vormen te proberen, kan ik erachter komen wat het beste in mijn vak, en bij de student werkt” Door regelmatig mijn lessen te laten reflecteren door de studenten weet ik ook of mijn aanpak zijn doelen op lange termijn bij de student behaald worden”


Ik kom uit de beroepenveld waar mijn doelgroep voor kiest.  Hierdoor voel ik mij in een bevoorrecht positie omdat ik van alles wat probeer te bieden”

“Ikzelf ben eerlijk gezegd nog jong en buigzaam” Ik kan mij prima inleven in de denkwijze van een student, maar ook in hun leerproces” Ik kan ze niet veranderen helaas, maar ontwikkelen is ook veranderen, hierin maak ik gebruik de groepsdynamiek en speel daar pedagogisch op in, dat wil zeggen dat ik in hun beleving wil stappen om de essentiële stappen die ze moeten maken gezamenlijk te doen, en ze te steunen als ze hulp nodig hebben” Mijn methode dat vaak genoeg werkt hierin is zelfredzaamheid, ik help niet wat ze zelf al aankunnen en begrijpen, maar begeleidt ze wat nog niet lukt”

De pedagoog stimuleert zijn doelgroep kritisch na te denken over eigen gedrag en het groepsgedrag.

 

Stimuleert studenten regelmatig kritisch na te denken over hun opvattingen en gedrag en stimuleert ze om daarover in de groep te communiceren

Daagt studenten uit mee te denken over hun eigen ontwikkelings- en leerprocessen

 

 

++

 

 

++

 

 

 

++

“De student behoort te begrijpen wat zijn gedrag en groepsgedragingen bijdragen of afnemen in de motivatie en doorzetting van zijn eigen ontwikkeling op school”


Het referentiekader van mijn doelgroep is anders dan die van mijzelf.


De studenten ondervinden of zij steun hebben aan elkaars gedrag of niet. Het kan de ander of een groep hechter maken en een positieve opbouw bieden”

“Door samen met de student te praten, afspraken te maken en te controleren kunnen we vooruitgang boeken, wanneer we beiden ons conformeren aan de voorgestelde voorwaarden”

“In mijn lessen worden de lesdoelen pas behaalt als het gedrag passend is om dit uit te voeren” Een valkuil hierin is het individu die de groep remt, of de les verstoort. Daarvoor wordt de groep uitgedaagd hem of haar te helpen.” Als dit niet haalbaar is dan worden studenten tegenover elkaar kritisch en spreken de studenten elkaar aan, een student wil niet buiten de groep staan en probeert te veranderen” Tot op heden is dit altijd gebeurt, de student is hierin bereidwillig om elkaar te helpen.

“Door in mijn SLB gesprekken met en zonder ouders hun leefomgeving in te zien, kan ik samen met hun tot ideeën komen om ze te helpen hun huidige leerproces te optimaliseren, daar maak ik gebruik van mijn eigen prestaties, maar vraag ook wel eens hulp aan collega’s die mee kunnen denken”












   

 

6. COMPETENT IN HET SAMENWERKEN MET DE OMGEVING

 

Beschrijving competentie

De pedagoog die competent is op het gebied van samenwerken in de omgeving draagt bij aan goede relaties:

Draagt bij aan het onderhouden van relaties met externe belanghebbenden, vooral met ouders

Gebruikt de omgeving als onderdeel van een krachtige leer en leefomgeving.


Betekenis/

Belang

Welke betekenis heeft deze competentie in jouw beroepspraktijk? Waarom en hoe is deze competentie belangrijk in jouw beroepspraktijk?

 

  •     Wij als onderwijs dragen grote zorg binnen de ontwikkelingen van onze doelgroep. Signaleren indicatoren die wellicht nog onbekend zijn voor hun thuisfront. Door communicatief krachtig de juiste pedagogische middelen in te zetten en hulp en begeleiding is het van groot belang dat er een vertrouwd aanspreek cultuur is tussen partijen.



Indicatoren 

Sterk/ Zwak

(+    ±     -)

Eigen verwoording competentie

Twee voorbeelden competentie

De pedagoog gebruikt de omgeving van pupil als kennisbron en als toepassingsmogelijkheid van kennis en vaardigheden:

 

Onderzoekt de omgeving van het beweegveld van pupil op toepassingen.

Ontwikkelt en voert projecten uit waarin pupillen een dynamische leef/ leerklimaat hebben.

houdt contact met personen/instellingen die fungeren als proffesionals in het kader van het zorg stelsel.

 

 

 

 

 

+

 

 

 

+

 

 

 

++

De pedagoog bekijkt inhoudelijk in zijn leefomgeving of er genoeg hulpmiddelen aanwezig zijn om zijn groei aantrekkelijk en uitvoerbaar te maken voor zichzelf en voor de anderen. Maak daarbij gebruik van eigen inbreng, of van derden (professionals)


De pedagoog is in staat om externe bedrijven of instellingen te benaderen op inbreng in de huidige leer en leefomgeving in te zetten door het begeleiding onder de pupillen.


De pedagoog is altijd op zoek naar mogelijke verbeteringen die andere instellingen gebruiken om het leer en leefklimaat van de pupil te stimuleren.

Op dit gebied ontbreekt de uitgebreide kennis en vaardigheden.


Ik ben onvoldoende inhoudelijk onderlegd met het zorg geschil van ons onderwijs.

Ik maak gebruik van medewerkers binnen dit geschil. Bij afwijkende indicatoren draag ik de pupillen voor aan het zát team. Een zorg eenheid van ons werkplek.


Ik heb geen contact met externe, dan enkel leerplicht.


Als medewerker overleg ik met het ondersteuningsteam uit het geschil over problematieken die volledig uiteen kunnen lopen.


Indicatoren:


Zorgwekkende schoolprestaties

Ongeoorloofd verzuim

Zorgwekkend verzuim

Sociaal-emotioneel probleem

Probleemgedrag

Leerprobleem

Opvallend gedrag

Criminaliteit

Ingrijpende gebeurtenis

Hulpvraag van collega’s

Thuissituatie/omgeving

Lichamelijke problemen/gezondheid


De pedagoog onderhoudt contacten met ouders, verzorgers, instanties.

Voert oudergesprekken en hanteert daarbij relevante gespreksvaardigheden en technieken

Raadpleegt reeds aanwezige informatie, registreert nieuwe informatie en stelt anderen in de gelegenheid hier gebruik van te maken

Verantwoordt professionele opvattingen aan ouders en andere belanghebbenden en past zo nodig in gezamenlijk overleg zijn werk aan.

 

 

 

 

+-

De pedagoog is capabel om gesprekken op een zodanige manier te voeren met ouders van pupillen en zorgt dat de doelstellingen inzichtelijk is en duidelijk. 


Gebruikt in de gesprekken methodes die hem geleerd zijn, wat bijdraagt aan de samenwerking tussen ouders en. De registratie hierbij gebeurt op de manier die wij als instelling hanteren hierin.


Stelt school en ouder genoeg op de hoogte over de gesprekken die gevoerd worden. De pedagoog is bereid om overtuigingen of opvattingen te plaatsen in zijn huidige werkgebied en zal indien nodig aanpassingen maken om het leer en leef traject van de student daarmee te kunnen monitoren en of te bevorderen. Is ook bereid om misvattingen begripvol op te lossen.

-2.1 Trajectbegeleiding Pagina 17


-2.2 Schoolmaatschappelijk werk Pagina 19


-2.3 Time 4 you (T4Y) Pagina 20


-2.4 Klas als werkplaats Pagina 22


-2.5 Orthopedagoog Pagina 24


-2.6 Taal en Beroep Pagina 25


-2.7 Jeugdverpleegkundige Pagina 26


-2.8 Leerplichtambtenaar Pagina 27


-2.9 Gezondheidscoach Pagina 28


-2.10 Instroompunt Pagina 29


-2.11 Instroompunt passend onderwijs Pagina 30


-2.12 ZAT (zorg advies team) Pagina 31


-2.13 Bureau Vertrouwenspersoon Pagina 32


-2.14 Ambulante begeleiding 











Blad 5 persoonlijke ontwikkelingsplan POP




 
 

7. Persoonlijke ontwikkelingsplan POP

 

Beschrijving competentie

De pedagoog die competent is in reflectie en ontwikkeling werkt voortdurend aan eigen professionalisering. Bijvoorbeeld, zo’n pedagoog:

Weet goed wat hij/zij belangrijk vindt in zijn rol en van welke waarden, normen en kundige visie hij/zij uitgaat

Heeft een goed beeld van eigen competenties en de eigen sterke en zwakke kanten

Werkt op een planmatige wijze aan de eigen ontwikkeling.


Betekenis /

Belang

Welke betekenis heeft deze competentie in jouw beroepspraktijk? Waarom en hoe is deze competentie belangrijk in jouw beroepspraktijk?








Indicatoren 

Sterk / Zwak

(+    ±     -)

Eigen verwoording competentie

Twee voorbeelden competentie

De pedagoog werkt planmatig aan zijn ontwikkeling:

Werkt planmatig aan zijn ontwikkeling en maakt daarbij gebruik van de kaders die de werk biedt.

Brengt onder woorden wat hij belangrijk vindt in het deskundige en van welke waarden, normen en onderwijskundige opvattingen hij uitgaat. 

 

 

 

+

 

 

 

+

De pedagoog stelt zijn persoonlijke doelen op en werkt deze uit in een persoonlijke planning en doelstellingen. Deelt deze met zijn leidinggevende en geeft deze aan in de daarvoor ontwikkelende POP, en evaluatiegesprekken. De pedagoog zoekt naar middelen om zichzelf te onderwijzen. Is ook op de hoogte van de door het onderwijs ontwikkelende cursussen en seminars en dergelijke.


De pedagoog verstaat zijn vak, kan uitleggen met welke onderbouwing hij dit vorm geeft, en met welke motivatie en doelstellingen hij dit uitvoeren wilt. De pedagoog is transparant naar zijn omgeving en deelt zijn waarde op zijn gebied.

POP 1


Ik wil mij richten op de ecologische achtergronden van mijn doelgroep en daarin groeien wanneer ik begeleiding geef aan mijn doelgroep.


POP 2


Ik wil meer weten over de zorg geschillen die in de ecologische weg van een individu kunnen ontstaan.

 

 

 

 

 

 

 

De pedagoog vindt een evenwicht tussen betrokkenheid en professionele distantie:

Is begaan met het individu, maar neemt geen verantwoordelijkheden over.

Kent de grenzen van de eigen invloed


 

 

 

 

+

 

 

+

 

-

 

 

 

De pedagoog stelt de student voorop, en is betrokken in de ontwikkelingen van zijn studenten. Neemt de tijd en biedt de ruimte om persoonlijke gesprekken te voeren. Helpt de pupil om zelfredzaamheid te ontwikkelen, geeft daarbij adviezen en tools. De pedagoog is bewust van zijn beperkingen vanuit de pupil. Is bereid om hierover afspraken te maken waarbij beiden baat bij hebben. Desnoods dient een hulp op zijn plek te komen bij problematieken bij de pupil.

Ik probeer mijzelf in te leven in de leefomgeving en denkvermogen van de student, door me ze meegaand te zijn. Ik merk dat mbo-doeners zijn. Op momenten dat ik tegen een grens aanloop stap ik na de les naar de student toe en evalueer ik dit.


Tevens wanneer dat nodig blijkt ga ik in overleg.  Wellicht is extra ondersteuning vereist.


Hierin zal mijn studie verbreding op bieden.

De pedagoog kijkt kritisch naar zijn werk en gebruikt evaluatie, reflectie en feedback van anderen om zich verder te ontwikkelen:

stemt zijn ontwikkeling af op het beleid.

 

 

+

Als medewerker evalueert ik lessen door gebruik te maken van de studenten hun meningen, gebruikt daar eventueel ook tools bij om een goed overzicht te hebben. De pedagoog ontwikkelt zich optimaal, om zijn vak te kunnen geven zonder tekortkomingen in kennis en of vaardigheden.

Regelmatig maakt ik gebruik van intercollegiale overleggen. Met mijn doelgroep communiceer ik regelmatig als mentor.

 

Hierin zal mijn studie verbreding op bieden.


 
 
 

Aanvulling Eigen oordeel over de verworven competenties en het persoonlijk ontwikkelplan


Eigen oordeel over competenties. Zijn competenties aanwezig?

Vul de tabel in:


Geef bij iedere competentie uw eigen oordeel

Waar ben je al goed in? Waaruit blijkt dat?

Licht uw oordeel in twee, drie zinnen toe.

Waar zou je nog aan kunnen werken?


Welke activiteiten denk je dan uit te voeren? (Neem deze antwoorden mee naar blad 4!)


 


Blad 4

            Eigen oordeel over de verworven competenties



COMPETENTIE

 

Eigen oordeel over de competenties 

Waar ben je goed in., of waar ben je tevreden over?

 

 

Waar zou je nog aan moeten werken.

Inter-persoonlijk competent

Ik ben van mening dat ik in de omgang met mijn doelgroep goed ben. Ik krijg nadat ik er om vraag weinig of geen negatieve feedback over mijn gedrag binnen hun gedragingen. Ik probeer mee te denken, en nergens tegen te zijn.


Ik zou graag meer tools willen leren hoe ik op verschillende vlakken toch een waardevolle communicatie onderhouden kan. Hierin wil ik ook mijn eigen grenzen leren te ontdekken. Soms steek ik ergens veel energie in, terwijl dit averechts resulteert.

Pedagogisch competent

Ik ben van mening dat ik goed orde en balans kan houden in de klas. Door regelmaat kan ik de student autonoom laten denken en uitvoerbaar maken. Ik denk samen met hun mee naar oplossingen binnen de werkkaders van hun vak.

Ik moet leren niet te vrijgevig te zijn om samen met hun te denken. Ik weet dat het een valkuil is enkel ik voel het niet zo.


Ik zou graag meer kennis willen opdoen op het ecologische gebied van de mens.

Samenwerken met de omgeving

Ik ben van mening dat ik optimale communiceer, kansen benut en nieuwe momenten creëer om een interessante leer en leefklimaat te creëren.

Ik wil meer weten over de brede zorggeschil van een pupil als het om het een leef en leer klimaat gaat.


Ik zou graag achtergrond willen ontdekken in het proces van zorg.

Reflectie en ontwikkeling

Ik ben van mening dat ik creatief bezig ben, en daar ook genoeg positieve feedback van ontvang.

Ik zie een uitdaging in het behalen van een verantwoordelijkheid als expertise binnen mijn rol als docent.


 
 
 


Blad 5

            Persoonlijk Ontwikkelingsplan (consequenties voor de POP)



Deze leerdomein licht ik eruit:

 

Oriënteren op opvoedingscontexten

  • Theorie lezen
  • 1.1 Theoretisch vermogen


  • 1.2 Verbindend vermogen


  • 1.3 Creatief vermogen


  • 1.4 Onderzoekend vermogen


  • 1.5 Reflectief vermogen


  • 1.6 Opbrengst van de leeruitkomst in de formatieve beoordeling














Deze acties koppel ik daar aan vast:


Wat ga je doen?

Stap 1. Oriënteer je breed op het leerdomein: wat houdt het kennisgebied in? wat zijn de ecologische kernwaarden?


Stap 2. Maak een plan van de activiteiten die je gaat doen dit leerdomein om te komen tot bewijsstukken waarmee je aantoont aan de leeruitkomst te voldoen en te werken aan jouw vermogens (zie beoordelingsformulier in de Reisgids).


Stap 3. Bespreek jouw plannen met jouw leerteam en coach.


Stap 4. Werk jouw plannen uit en verzamel bewijsstukken in jouw leerdomeinuitwerking. Inclusief reflectie en jouw demonstratie.


Tip. Bewijsstukken hoeven niet altijd geschreven te zijn, wees creatief!


Continu. Vraag feedback aan jouw medestudenten, zowel tijdens de oriëntatie, het plan en de uitwerking van jouw leerdomein. Betrek ook jouw leerteamcoach hier actief bij.


Vervolg. Voor de overige stappen met betrekking tot beoordelen en inleveren: zie de Reisgids.

 







Blad 6

            Leer arrangement 1e studiejaar







Blad 7 Terugblik op de introductiedagen


Alles opschrijven hoe ik mijn studie ervaar, wat ik denk en voel heb ik samengevat m.b.v. mijn aantekeningen.

Leuk om een nieuwe leerteam hebben, ben daarbij opgelucht even een dagje niet met mijn huidige team door te brengen in alle communicatie. Ofwel de rust om mij los te hebben en te richten op een nieuw dynamiek. Voor mij is dit gelijk ook een ontwikkeling waar ik mij afvraag welke rol en positie ik neem binnen dit team. Dat ben ik nog aan het ontdekken, ik weet wel dat ik niet te snel moet gaan, maar ben behoorlijk gedreven als ik ergens voor kies.

Was een mooie leerzame ervaring om de CONCENT – methodiek uit te proberen op het onderwerp van communicatie. Ik wil op latere moment ergens kijken in het aanspreekcultuur of het passend is dit als doel op te kunnen stellen.

In de vele info , was ik zoekend wat de juiste weg voor mij gaat worden. Ik denk dat ik er gerust onder ben in mijn eerste domein opvoeding context waar ik mij in verdiepen wil. Projecten die voorvloeien om elkaar binnen het team te betrekken moet ik nog even bekijken in deze tijd. Ik had al wel een mooi stuk gedeeld over de transformatieve school.

Ik ga kiezen voor een PowerPoint met diversiteit, en zal een gedicht ter afsluiten schrijven wat mijn portfolio globaal omschrijft. Heb al een bronnenlijst gemaakt per domein om te lezen, en wil daar zo snel mee aan beginnen.

Ik wordt blij van de rust en de tijd die ik heb om aan mijn opleiding te kunnen werken. Ik hoop dat ik voor mijn reist goed ben ingericht. Ik zie er naar uit in welke omgeving ik uiteindelijk beland.

Mijn volgorde oriënterende fase :

Opvoeding – pedagogiek- pedagogiek relatie – ontwikkelingsperspectieven.

Mvg B.Herbold